Unikalioje mokymosi programoje – nuosekli pažintis su inžinerija

riptovaliutų palyginimas, dalijimosi ekonomikos pavyzdžių analizė, cunamiui atsparaus namo projektavimas, vidaus apdailos medžiagų savybių tyrimas, Bluetooth ryšiu valdomų įrenginių konstravimas ir programavimas – tai ne studentų baigiamųjų darbų temos. Tai inžinerinio ugdymo praktikos darbai, kuriuos, ruošdamiesi brandos darbo rengimui, padarė Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) inžinerijos licėjaus vienuoliktokai. Tęsdamas sėkmingą praktiką šiemet VGTU inžinerijos licėjus, bendradarbiaudamas su VGTU,  startuoja su nauja unikalia Lietuvoje pirminio inžinerinio ugdymo programa.
Pasak VGTU Edukacinių kompetencijų grupės Pirminio inžinerinio ugdymo koordinatorės bei VGTU inžinerijos licėjaus direktoriaus pavaduotojos inžineriniam ugdymui Linos Bagdžiūnaitės-Litvinaitienės, būtent 2016–2017 mokslo metais daryti Inžinerinio ugdymo praktikos darbai patvirtino, kad VGTU inžinerijos licėjaus mokiniai pajėgūs įžvelgti, išgryninti problemas bei surasti jiems tinkamus kūrybiškus inžinerinius sprendimus. „Praktika parodė, kad fragmentiškas mokinių supažindinimu su atskiromis inžinerinėmis sritimis nėra pakankamas, todėl atsirado poreikis nuosekliai ir kompleksinei, į bendrą tikslą orientuotai programai. Ją sudarėme taip, kad ji padėtų mokiniui bręsti kaip kūrybingai, kritiškai mąstančiai asmenybei, gebančiai įgyti inžinerines kompetencijas bei jas taikyti pažinimui, kūrybai ir valdymui“, – sako L. Bagdžiūnaitė-Litvinaitienė.
Anot jos, sudarant programą buvo orientuojamasi į tai, kad vaikams būtų įdomu. „Mūsų tikslas nėra paruošti tam tikros srities specialistus. Mes norime mokyti vaikus inžinerijos. Išaugęs susidomėjimas mokslais VGTU inžinerijos licėjuje jau parodo, kad tėvai vis labiau supranta, kad inžinerija nėra mados reikalas, tai kasdienybė ir jos ateitis, nes visa tai, ką mes turime aplink save – pradedant telefonais ir baigiant patogiu, komfortabiliu gyvenimu – yra inžinerija. Jie nori, kai vaikai tai suprastų ir eitų tuo keliu“, – atkreipia dėmesį L. Bagdžiūnaitė-Litvinaitienė.
Ji akcentuoja, kad programa unikali tuo, jog apjungia konkrečius VGTU inžinerijos licėjaus ir VGTU žmogiškuosius bei materialiuosius išteklius ir suteikia galimybę gimnazijos klasių mokiniams su atskiromis inžinerijos sritimis susipažinti nuosekliai ir integruotai. VGTU inžinerijos licėjus ir VGTU yra vienintelės ugdymo įstaigos Lietuvoje turinčios tokią bendrą programą.
Pagal naująją programą nuo šių mokslo metų licėjaus pirmų gimnazinių klasių mokiniai pažintį su inžinerija pradės inžinerijos istorija, inžinerijos procesų verslo ir ekonomikos pagrindais bei gilinsis į dizaino sritį. Per pavasario pusmetį šie gebėjimai bus pritaikyti projektuojant. Antroje gimnazinėje klasėje lauks pažintis su biomechanika, medijų ir audiovizualinės inžinerijos pradmenimis, pavasario pusmetyje – programavimu bei chemijos laboratoriniais darbais. Trečių metų gimnazistai rudens pusmetį pradės mechatronikos ir informatikos inžinerija, o metus pabaigs klausydami paskaitų ir atlikdami laboratorinius bei praktikos darbus civilinės, civilinės miestų ir energijos inžinerijos srityse. Vyriausieji licėjaus gimnazistai išbandys savo jėgas statinio informaciniame modeliavime (BIM), t. y. susipažins su  funkciniu ir fiziniu objekto atvaizdavimu skaitmeninėje erdvėje bei visus savo įgytus gebėjimus apibendrins ekonomikos inžinerijos samprata.
Pasak VGTU inžinerijos licėjaus direktorės Reginos Mikalauskienės, 2016 m. pasirašyta VGTU ir VGTU inžinerijos licėjaus jungtinės veiklos sutartis dėl inžinerinio ugdymo programos įgyvendinimo buvo tarsi kertinis akmuo, nuo kurio pradėjo keistis konkrečios veiklos, skirtos inžinerinio ugdymo programai įgyvendinti. „VGTU ir VGTU inžinerijos licėjus dalijasi atsakomybe ir partneryste formaliojo ir neformaliojo inžinerinio ugdymo srityse, mokytojų kvalifikacijos, techninės kūrybos, karjeros planavimo, kultūros, sporto, meno veiklose ir bendruose renginiuose. Didžioji dalis inžinerijos ir projektavimo dalykų pamokų I–IV klasių mokiniams vyksta VGTU auditorijose ir laboratorijose, jas veda mūsų mokytojai kartu su universiteto dėstytojais“, – pasakoja VGTU inžinerijos licėjaus direktorė.
Kad mokiniams būtų sudarytos sąlygos inžineriniais dalykais domėtis ir su projektais dirbti pačioje mokykloje, VGTU inžinerijos licėjus įrenginėja naujas  edukacines erdves mokiniams: „Licėjuje dar vis kaukši plaktukai, o po pamokų galima išgirsti ir galingesnes grąžtų „melodijas“ – šiuo metu įrenginėjame dar vieną inžinerijai skirtą edukacinę erdvę, kurioje vienu metu turėtų tilpti iki 50 mokinių. Jau esame įrengę projektavimo kabinetą, kai tik gausime kompiuterinę įrangą, jame galės dirbti 30 mokinių. Pagrindinė šios erdvės funkcija – projektavimo pamokos gimnazistams. Kadangi laimėjome projektą „Informatika pradiniame ugdyme“, įrengėme ypatingą informatikos klasę pradinukams. Ugdome kūrybingas asmenybes, tai ir planų dar daug turime“, – sako VGTU inžinerijos licėjaus direktorė.

Susiję Įrašai

Inžinerija
Daugiau